کد مطلب:224025 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:124

مصالح موجودات اولیه چیست؟
و قال الذین كفرو الا تأتینا الساعة قل بلی و ربی لتأتینكم عالم الغیب لا یعزب عنه مثقال ذرة فی السوات و لا فی الارض و لا اصغر من ذلك و لا اكبر الا فی كتاب مبین آیه 4 سوره ی سبا

ذره - ذراتی كه موجودات علوی و سفلی این جهان از چه ماده و مصالحی تركیب وجودی یافته و از چه نوع موادی تشكیل شده اند اختلاف است.

گروهی مواد اولیه جهان را نور دانسته اند - جمعی امواج شناخته اند و دسته ای مبدأ اشیاء را از آب دانسته و قرآن این حقیقت را تأیید نموده می فرماید و جعلنا من الماء كل شی ء حی و امیرالمؤمنین سر سلسله ی دانشمندان جهان در خطبه ی توحیدیه اول نهج البلاغه همین حقیقت را بیان آسمان و جهان آفرینش توصیف و تشریح فرموده است.



آب را آبی است كه می راندش

روح را روحی است كه می خواندش



ای تو در كشتی تن رفته بخواب

آب را دیدی نگر در آب آب



جنبش كفها ز دریا روز و شب

كف همی بینی و دریا نی عجب



مولوی

در قرآن 34 مورد از ذره سخن به میان آورده و می فرماید هیچ ذره ای از نظر خالق عالم پوشیده نیست.

وقتی كفار گفتند قیامتی نیست دنیا همین حیات مادی است این آیه نازل شد كه ای رسول گرامی بگو آری سوگند به حق پروردگار من كه قیامت خواهد آمد و ساعت مخصوص می رسد و از نظر پروردگار هیچ ذره ای در آسمانها و زمین اگر چه هر قدر ریز و خورد باشد و یا هر اندازه بزرگ باشد پنهان و مخفی نیست و شرح همه موجودات در كتاب مبین كه لوح محفوظ است ثبت شده و به امام مبین كه ولی عالم وجود است «و كل شی ء احصیناه فی امام مبین» آموخته شده و علم غیب مخصوص او است.

لا یعلم الغیب الا هو



كه داند به جز ذات پروردگار

كه فردا چه بازی كند روزگار



پس ذره كه 34 بار در قرآن طرح و بحث و تأیید شده و ذریه ی بشر را از همان ذرات معرفی كرده.



[ صفحه 415]



در لسان احادیث و اخبار آن كوچكترین ذره را بخردل یا ذره قهوه نرم شده تعبیر كرده اند چنانچه در بیان امام متقیان و امام صادق علیه السلام در محاسبه فاصله نوری زمین و آسمان یا ثواب اعمال خیر بخردل و ذره سویق و قهوه و آرد تعبیر شده فرموده است. این ذره را حكمای یونان به نام ذرات صغار صلبه و فلاسفه به جوهر فرد و دانشمندان اخیر باتم تعبیر نموده اند.

آنچه از بیان مهندس عالم وجود یعنی امیرالمؤمنین علیه السلام در گزارش خود كه قسمتی از خطبه اول نهج البلاغه است فهمیده می شود این است كه مبدأ عالم آب بسیط بوده و از آن امواج و ذرات پدیدار شده و از ذرات مختلف آن كرات و سیارات و ثوابت تشكیل یافته اند و از امواج آن ابر و باد و آب و گاز و بخار وجود یافته اند.